måndag 20 februari 2012

Förlovad..

Rent tekniskt är jag nu förlovad. Jag har inte fått någon ring och jag vet ännu inte med vem men "förlovad" är jag.
När vi diskuterade namn på Fjalar i magen så kom självklart problemet med efternamn upp. Skulle bebis heta Teider som far eller Bergquist som mor?
Beslutet var relativt lätt då jag inte känner något vidare band till Bergquist och alla som har träffat någon ur Teiderklanen vet att de finns inget starkare band ;)
Dock vill ja ju gärna heta samma sak som mitt barn så om P inte ville att hon skulle heta Bergquist-Teider så var han tvungen att lova mig att ett bröllop fanns på kartan någongång i framtiden. Då vek lillebror Teider in och lovade att han kunde gifta sig med mig annars, bara så vi får de tekniska ur vägen :D
Idag kom papprerna hem från skatteverket och Teiderklanen kan lägga till ännu en medlem. Jag hoppas dock att det är Peter som är min blivande man!

Tuva

Populäritet idag: Minskar trend ner
Placering på namntoppen 2011: 32
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 4413
Antal män med namnet i Sverige: 0
Tuva är ett nordiskt namn, en avlägsen form av Tor som betyder "dundraren" eftersom Tova är en kvinnlig variant av Tor.

Härledning: En sydsvensk form av Tova som är en fornnordisk kortform för namn som börjar med Tor-, ex. Torvfrid och Torvi.
Äldsta belägg i Sverige: Runinskrift, 1000-tal.

 

1 kommentar:

  1. Grattis till förlovningen! :)

    Jasså är det din lilla donna! Så otroligt söt och så fin bild! :)
    Kram!

    SvaraRadera